Skip to main content

Basistechnieken

Ivm corona de basistechnieken op papier

De serie die we tijdens de cursus ‘live’ uitvoeren zet ik hier op papier omdat we in deze bizarre tijden niet kunnen doen wat we willen : gewoon lekker met elkaar, in een gezellige groep schilderen….

Er gaat niets boven zelf doen, liefst met karig gedoseerde aanwijzingen, zodat je lekker je eigen fouten kunt maken: daar leer je verreweg het meeste van !
We werken met houtskool en Siberisch krijt zodat je makkelijk je eigen fouten kan herstellen. Beetje uitgekauwd, maar bij schilderen superwaar: ‘al doende leert men.’ 

De onderwerpen

De serie bestaat uit 4 onderwerpen, twee organische vormen en twee geometrische vormen
Tijdens het schilderen van deze onderwerpen in zwart/wit (m.b.v. houtskool en Siberisch krijt) komen de belangrijkste ‘tips en trucs‘ die je als schilder moet weten, heel systematisch aan de orde. (m’n oude vak, weet je wel… 😉)
Door die in de praktijk toe te passen ben je in principe in staat zelfstandig onderwerpen op doek te zetten die anders veel hulp van een ‘mentor’ vereisen. Hoewel het voor de meeste mensen altijd prettig blijft over onderwerpen als aanpak en techniek met anderen te sparren: gezelliger en vaak de helft van de lol!!

Drie Fases

Even in het algemeen: het maken van een schilderij bestaat uit 3 fases.
Fase I: het tekenen van de contouren. Meestal met een dun houtskooltje, dat is gemakkelijk te corrigeren
Fase II: We gaan met donker/licht nuances proberen, op het platte vlak van je papier of doek, een illusie van ruimtelijkheid te creëren.
Fase III: d.m.v. het toevoegen van details, textuur etc. proberen we die illusie van fase II te versterken. Natuurlijk ook om een leuk en aantrekkelijk plaatje te krijgen.
Het is belangrijk om te proberen die fases zo goed mogelijk uit elkaar te houden. Dat bespaart je veel dubbel werk!!

1. De oude schoenen

We zetten de schoenen ‘live’ voor je op tafel op dezelfde hoogte als je papier of doek en op een afstand van ongeveer 1.5 meter.

We gebruiken bij het schetsen uitsluitend houtskool: dat is gemakkelijk met je vingers te corrigeren. We beginnen met de grote lijnen: in dit geval de uiterste punten van de compositie globaal op papier te zetten met houtskool. Niet te bescheiden zodat de schoenen ruim over het oppervlak van het papier verdeeld worden.

2. Het Kistje

Het tweede onderwerp bestaat uit een geometrische vorm: een fruitkistje met daarin en daarnaast twee bussen, een grote IN het kistje en een kleinere ernaast.
Het geheel staat ‘live’ voor je op tafel op een afstand van plm. 1.5 meter.

Ook hierbij beginnen we natuurlijk met de grote lijnen, maar anders dan bij de organische vorm beginnen we hier met de uiterste punten van het grondvlak.